Thursday, December 16, 2010

Bagaimana pihak luar mengklasifikasikn filem [The Classification and Rating Administration ("CARA")]

Pentadbiran Klasifikasi dan Rating ("CARA") dan Klasifikasi dan Rating Banding Dewan diasaskan oleh Motion Picture Association of America, Inc ("MPAA") dan National Association of Theatre Owners, Inc ("NATO") sebagai sebahagian daripada sistem sukarela untuk memberikan maklumat kepada orang tua untuk membantu mereka dalam menentukan kesesuaian gambar gerak individu untuk dilihat oleh anak-anak mereka. CARA dikendalikan sebagai divisi bebas daripada MPAA. The CARA Rating isu Dewan kedudukan untuk gambar gerak dipamerkan dan diedarkan di Amerika Syarikat.
Rating Dewan tidak menentukan kandungan yang mungkin dimasukkan ke dalam filem oleh para pembuat filem, juga tidak menilai kualiti atau nilai sosial gambar gerak. Dengan menerbitkan rating, ia berusaha untuk memberitahu orang tua tahap kandungan tertentu dalam sebuah filem (kekerasan, seks, dadah, Bahasa, bahan tematik, kegiatan orang dewasa, dll) bahawa orang tua boleh dianggap tidak sesuai untuk dilihat oleh anak-anak mereka. Hal ini bukan tujuan CARA untuk meresepkan nilai-nilai sosial yang sesuai atau untuk menyarankan setiap evolusi dari nilai-nilai yang dipegang oleh orang tua di Amerika, melainkan untuk mencerminkan nilai saat ini sebahagian besar orang tua di Amerika, sehingga orang tua memanfaatkan dan merasa cukup dimaklumkan oleh kedudukan sistem.
Para ahli MPAA dan NATO tidak terlibat dalam penentuan Rating Dewan tentang kedudukan ditugaskan untuk gambar gerak individu. Rating Dewan adalah mandiri, berdasarkan bayaran yang diterima daripada pengeluar dan pengedar filem diajukan untuk penilaian. Kos-kos tersebut dinilai dalam kaitannya dengan bayaran negatif dari filem diserahkan dan pendapatan kotor tahunan pihak yang menyerahkan itu agregat dari pengedaran filem.
Berikut ini adalah Peraturan yang mengatur fungsi sistem peringkat. Mereka bertujuan untuk memberikan panduan kepada pengeluar, pengedar dan peserta pameran serta ahli masyarakat tentang operasi sistem rating dan arti dari peringkat.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog